AK Monthly Recap: Januari 2020

Adventurous Kate inkluderar affiliate -länkar. Om du gör ett köp genom dessa länkar kommer jag att tjäna en provision utan extra kostnad för dig. Tack!

Dela på Twitter
Dela på Facebook
Dela på Pinterest
Dela i e -post

Hur startade jag ett nytt decennium? snabbt somna. Allvarligt. Mina vänner och jag gick ut på middag på nyårsafton i Havanna, men vi var så utmattade att vi låg i sängen klockan 22:30! (Jag pressade igenom och läste min bok till 11. Vad ett festdjur.)

Den här månaden återvände jag till det nomadiska livet – en livsstil jag glädde mig från 2010 till 2015. Även om det bara är i några månader tycker jag om friheten. (Tja, friheten att inte behöva betala New York -hyra, mestadels. Och inte behöva ta itu med New York Subway.)

Åh, och en annan stor milstolpe – den här månaden blev den här bloggen tio år gammal. Jag tror att årsdagen till det första inlägget var 6 februari, men jag fick bloggen som alla sattes upp i januari 2010! Vilken galen resa det har varit …

Destinationer besökt

Havanna och Viñales, Kuba
Mérida, Progreso och Celestún, Mexiko
New York, NY

Vårt hem i två månader i Mérida!
Höjdpunkter

Bor i Mérida. Jag är lite ledsen över att jag aldrig komponerade om min resa till Mérida förra året – och till och med sorrier att jag inte namngav det till en av mina favorit nya destinationer 2019. (Jag reste till massor av nya platser förra året och listan var lång – jag var tvungen att göra nedskärningar.) Mérida är lycklig. Jag älskar det här.

Strax efter ankomsten såg jag två personer som jag träffade på min resa förra året och de gav mig stora kramar och berättade för mig hur glada de var att jag kom tillbaka. Det satte verkligen tonen! För då har jag inte gjort massor av turistiska saker i Mérida – bara att arbeta, tillbringa tid med vänner (både gamla och nya!) Och åkte till alla fantastiska restauranger och barer.

Mérida är en oerhört livlig stad. Det är varmt året runt (även om det är hemskt varmt på sommaren, säger jag), det nämns ofta som den säkraste staden i Mexiko, och det finns en vänlig expat-community, inklusive massor av resebloggare. Om du är i Centro är det ganska gångbart, och om inte, kostar Ubers mindre än $ 3. Och allt är så överkomligt! En billig varm plats är så bra efter att ha kommit från New York.

Viñales kompenserade för resten av Kuba. För det mesta glädde jag mig inte riktigt i Kuba som destination – men jag kom till Viñales och gillade det. En sådan fredlig, vacker by omgiven av dramatiska berg. Jag gillade att spendera en dag på att vandra ut till en gård, titta på de vackra omgivningarna och lära mig om kubanskt landsbygdsliv.

En rolig stranddag i Progreso. Progreso är den närmaste stranden till Mérida, cirka 40 minuter bort ($ 1 med buss, $ 15 av Uber). Du kommer inte hit för en lugn, orörd strand – det är Mexikanska golfen, inte Karibien, så vattnet är ljusblått men skumt, inte ta bort – men det är en lokal mexikansk upplevelse, komplett med blaring musik, ölhinkar, Aguachile och människor i alla åldrar har en bra tid. Och vattnet var så varmt!

En vacker resa till Celestún. Celestún är en strandstad lite ännu mer från Mérida – en timme och 15 minuter med bil, eller 2,5 timmar med buss – men det skiljer sig mycket från Progreso. Stranden är tyst och lugn med ljus vit sand och chockerande intakta snäckskal. Celestún förstås också för sina flamingos och mangrover.

Vi åkte på en båttur av mangroverna, fulla av intressanta fåglar, enorma spindlar (eek!) Och till och med boa constrictors (glad att jag inte såg någon av dem). Tyvärr fanns det bara ett fåtal flamingos, när det vid denna tidpunkt är vanligtvis tusentals. Klimatförändringar gör förödelse i Celestún, och decimering av Flamingos livsmiljö är en av de mest synliga effekterna.

Jagged bitpiller var en intressant utekväll …
En snabb resa hem till New York. Japp, jag lämnade faktiskt Toasty Mexico för att frysa Manhattan – men av goda skäl! Ett av mina viktigaste företagsevenemang under året, IMM (International Media Marketplace), äger rum i New York i januari. Det är i huvudsak en hel dag med hastighetsnätverk i resebranschen, och jag hade många positiva möten.

Annat än så hängde jag med min syster och hennes kille; åt lite New York -pizza; köpte mitt typiska lejonhuvud och grundläggande tik het hund i min lokala bar, vid Wallace; fick min post; och tillbringade tid med mina bloggförfattare, alla i stan av samma anledning.

Om du undrar – jag saknar inte New York. Att lämna staden var oöverträffande, och jag vill inte bagatellisera det, men så snart jag lämnade var det som att trollformeln bröts. Det kan förändras, men för tillfället känner jag att det var 100% det bästa beslutet. Dessutom kommer jag tillbaka 28 april för att rösta på Elizabeth Warren i primären.

Ser jaggad bitpiller på Broadway. Mina vänner på YesBroadway gav mig komponerade biljetter till showen och jag tog min vän Beth, som är ett mycket större Broadway -fan än mig. Vi var 12 år när Alanis Morrisettes album var på topp, så detta var en nostalgisk kväll under skapandet!